Lidia Geringer de Oedenberg Lidia Geringer de Oedenberg
355
BLOG

Formuła1 w Parlamencie Europejskim

Lidia Geringer de Oedenberg Lidia Geringer de Oedenberg Polityka Obserwuj notkę 6

Micheal Schumacher to kolejny celebryta, który niedawno gościł w PE. Euroakcja na temat drogowego e-bezpieczeństwa firmowana jego twarzą - wzbudziła ogromne zainteresowanie.

Miałam przyjemność spotkać się z legendarnym kierowcą Formuły1 dwa tygodnie temu  w Strasburgu, gdzie zainaugurował kampanię mającą na celu ograniczenie wypadków samochodowych. Najszybszy kierowca planety tłumaczył jak nowe technologie zastosowane w pojazdach mogą w przyszłości poprawić nasze bezpieczeństwo. Inteligentne systemy kontroli jazdy wg naukowych wyliczeń są w stanie rocznie uratować życie 4 tys. ludzi w Europie i uchronić przez szpitalem i kalectwem kolejnych 100 tys.

Jak wyglądają najnowsze statystyki?
W Europie ginie na drogach prawie 40 tys. obywateli rocznie, poszkodowanych w wypadkach jest ponad 1 mln !
Sam Schumacher twierdzi, że dobry kierowca to ten, który jeździ bezpiecznie i nie popisuje się na drodze… Zapytany nieco złośliwie - o "zwykłą" dla niego prędkość ( 300 k/h ) oraz o liczbę wypadków ( sporo) - zręcznie odciął się mówiąc:

“ Mam naprawdę dużo doświadczania i mogę dawać dobre rady". Ma rację. Jako ambasador na rzecz eurobezpieczeństwa na drogach może zdziałać naprawdę wiele.

Nasze samochody co prawda już są dużo bezpieczniejsze niż te produkowane 10-15 lat temu (mają obowiązkowe pasy, poduszki powietrzne, różne opcjonalne systemy ostrzegania : o śliskiej jezdni, przeszkodzie na drodze itd), ale mogłyby być lepsze. W Parlamencie powstaje właśnie raport o bezpieczeństwie na drogach, którego autorem jest  niemiecki deputowany Dieter-Lebrecht Koch (Europejska Partia Ludowa). Także wg niego w poprawie sytuacji mogą pomóc nowoczesne technologie, o ile udałoby się wprowadzić stosowne europrawo (nakazy).

Inteligentne auto musiałoby być wyposażone np. w :
1. Alkoblokady – specjalne czujniki nie pozwalające uruchomić auta pijanemu kierowcy.
2. E-call czujnik, wysyłający automatycznie sygnał o pomoc w razie wypadku.
3. Inteligentny sygnał transportowy współdziałający z Galileo (Europejskim Systemem Nawigacji), informujący na specjalnych tablicach lub przez radio o korkach na drogach, wypadkach i oczekiwanym czasie przejazdu wybraną trasą.
4. Inteligentny system pomiaru prędkości monitorujący samochód i w przypadku ograniczenia prędkości - dzięki sygnałowi radiowemu spowalniający jego jazdę.
5. System wyczuwający senność kierowcy na podstawie analizy zachowania kierujacego  - alarmujący i informujący w razie potrzeby o potrzebie odpoczynku.
6. System identyfikujący przeszkody na drodze, wspomagający widzenie nocą (przed nami niebezpieczeństwo na drodze zauważy wcześniej nasz samochód) itd.

Zanim te nowinki staną się standardem (jak chociażby pasy) - minie trochę czasu. Projekt wzbudza wiele kontrowersji. Pojawiają się pytania: jak dużo może za nas decydować auto, kto "stoi" za tym pomysłem, czy rzeczywiście chodzi o bezpieczeństwo...

Śmierć 40 tys. obywateli rocznie oraz leczenie i utrzymywanie 1 mln poszkodowanych  w wypadkach - to poza osobistymi tragediami także ogromna strata ekonomiczna dla całej Unii.

Schumacher jako ktoś, komu śmierć zaglądała wiele razy w oczy wie, o czym mówi . Być może restrykcyjne europrawo kontrolujące samochody szaleńców na naszych drogach rzeczywiście mogłoby uchronić życie tysięcy kierowców, pasażerów, przechodniów ? Zobaczymy. Na razie trwa dyskusja.

Z Parlamentu Europejskiego
Lidia Geringer de Oedenberg


Wiecej informacji :
www.eSafetyChallenge.eu
www.eSafetyOnBoard.eu
 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka